Her er nogle forslag til, hvad du kan bruge bogen til som folkeskolelærer:
- Læs kapitlet om fantasyvæsner sammen med klassen. Lad eleverne skrive nogle korte scener, hvor der optræder forskellige væsner.
- Læs et af uddragene af fantasyværker og lad eleverne skrive en fortsættelse til kapitlet i grupper. Så skal de bruge deres fantasy på at digte med på historien - men også deres viden om karakterer og miljø og de hints, der er i kapitlet til at få det til at blive 'realistisk'.
- Lad eleverne læse uddrag af bogen, som du synes, forklarer fantasygenren i hovedtræk. Bed dem derefter om at skrive en helt fri fantasyfortælling.
- Læs selv bogen og få mere viden om fantasygenren:-)
Det er klart, at da der er tale om en bog til gymnasiet, så må du som lærer udvælge det, som du mener, passer til din klasse. Og måske forklare dem de svære ord (der er dog også nogle ordforklaringer i bogen) og vælge opgaver, som de vil synes er sjove at gå i gang med.
Bogens opgaver er i øvrigt inspireret af Cooperative Learning (læring med samarbejdsstrukturer).
Du kan læse mere om bogen her.
Glæd dig også til indlægget 3 tips til at skrive fantasy, hvor fantasyforfatteren Nicole Boyle Rødtnes kommer med tips til, hvordan man kan skrive sin egen fantasyhistorie!
Glæd dig også til indlægget 3 tips til at skrive fantasy, hvor fantasyforfatteren Nicole Boyle Rødtnes kommer med tips til, hvordan man kan skrive sin egen fantasyhistorie!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar