onsdag den 15. december 2010

Den sikre læsning

Læsning i indskolingen

Jeg ved godt, at det her er en blog om fiktionsskrivning. Men eftersom en del forskere i dag er enige om, at læsning og skrivning hænger sammen ret langt hen ad vejen, synes jeg det er ok med et indlæg om læseforståelse også. Især fordi jeg var til et rigtig spændende kursus om emnet i sidste uge, og jeg meget gerne vil dele nogle af højdepunkterne med jer!

Den sikre læsning
v. Ina Borstrøm

Kurset om Den sikre læsning var en del af forlaget Alineas kurser, som de udbyder til lærere og studerende. Kurserne tager ofte udgangspunkt i et af forlagets materialer, og så fortæller en af forfatterne bag materialet om teorier, tanker og andet godt i relation til materialet. Man kan altås sige at det er en god portion reklame og en god portion teoretisk viden i inspirerende rammer.

Ina indledte med en meget glædelig nyhed: Elever læser i dag i 3. klasse, som de før læste i 4. klasse. Fantastisk! Til gengæld fortalte hun så også, at læsningen ofte dykker fra 3. klasse og frem, fordi læsning i undervisningstiden desværre ofte nedprioriteres. Og fordi børnene tænker, at nu har de jo lært at læse, så behøver de ikke øve sig mere!

Derfor har Ina Borstrøm og Dorte Klint Petersen skabt materialet Den sikre læsning. Den sikre læsning er et årskursus i læsning. For en sikkerhedsskyld - så alle lærer at læse.

Kapitelbøger til mellemtrinnet
Materialet består af:
6 romaner, som eleverne skal i gennem
2 arbejdsbøger
it-arbejde på Elevunivers

Romanerne er små kapitelbøger, der handler om en gruppe børn, der laver et skoleblad sammen. Børnene har forskellige roller, fx "den der er god til at stave", "den der elsker fagbøger" osv. for at skabe identifikation hos børnene. Der følger også fagtekster med i arbejdsbogen, og de hænger sammen med handlingen i kapitelbøgerne. Hvis børnene fx støder på noget, de ikke kender til i forvejen, læser de en fagtekst om emnet - og den læser elevenre så også samtidig.
Arbejdsbogen leder frem´til, at eleverne laver deres helt eget skoleblad i stil med det som hovedperosnerne i kapitelbøgerne laver.

Ina fortalte, at der er lavet en undersøgelse, der viser, at de 10 % bedste læsere læser to mio. ord om året, mens de 10% dårligste læsere kun læser 8000 ord om året. Det er en væsentlig forskel, og ærgerligt, hvis eleverne ikke opnår mere end 8000 ord om året. I følge Ina Borstrøm er det vigtigt, at eleverne i tredje klasse læser 100.000 ord om året - og det kan de blandt andet gøre i Den sikre læsning.

Spoletekster
Ina introducerede også begrebet en spoletekst, som er en måde at opbygge en tekst på. Eleverne kommer gennem materialet til at skulle skrive deres egne små fagtekster, og det skal de gøre, ved at 'spole dem' ud.
Hvis man fx skal skrive en tekst om slanger, kan man rulle teksten ud ved at lave tre overskrifter til den:

1) Slangens udseende
2) Slangens oprindelse
3) Slangens anvendelse

Hvis man skal skrive en meget lang tekst, kan man 'spole' teksten endnu længere ud, ved at lave tre underemner til hvert af de ovenstående emner. På den måde bliver teksten overskuelig for eleven. En af pointerne med spoleteksten er, at eleverne finder ud af, at man kan stille de samme tre overskrifter til rigtig mange emner - og altså så har lært en 'skabelon' til faglige tekster.

Det var et rigtig spændende og givende kursus, hvor jeg fik genopfrisket en masse om læsning på begynder- og mellemtrinnet. Jeg vil hverken anbefale eller ikke-anbefale materialet Den sikre læsning, da jeg har aldrig prøvet det i praksis, men Ina Borstrøm, der står bag det leverede i hvert fald et teoretisk spændende og levende fortalt foredrag. Og jeg kan helt sikkert anbefale at prøve et af Alineas kurser!


Der tages forbehold for fejl i citater.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar