tirsdag den 18. januar 2011

Blog og læseforståelse

Hvordan bruger du blogs i læseundervisningen?

Jeg har skrevet en artikel til lærere om, hvordan man kan arbejde med blogmediet i læseundervisningen for at støtte og udvikle elevernes læseforståelse.

Artiklen er en del af materialet d'dansk til 5. klasse. Her fortæller jeg om blogmediet, og hvordan det at blogge i et fællesskab med resten af klassen, kan bidrage til øget læselyst, motivation og evnen til at overskue en roman.

I øjeblikket (jeg ved ikke om det er permanent) ligger der en online-udgave af lærervejledningen på Alineas hjemmeside, så hvis du er nysgerrig, kan du læse artiklen her.
Artiklen begynder på side 20 og hedder d'dansk blog og læseblog og er en direkte guide til, hvordan man kommer i gang med at blogge med sine elever. Alinea har lavet en flot og meget brugbar platform til læsebloggene (som er lukket for almen søgning på google), men jeg har faktisk lige googlet begrebet Læseblog, og jeg kan se, at der i år ligger minimum to klassers egne læseblogs online på nettet. Det er selvfølgelig ikke sikkert, at lærerne har læst min artikel - men dengang jeg påbegyndte arbejdet med læseblogs (2009) stødte jeg ikke på denne type læseblogs på nettet. Jeg synes, det er rigtig godt at se, at bloggen som genre, medie og kommunikationsplatform vinder indpas på skolerne - uanset om det er min fortjeneste eller it-aktive lærere, der står bag.

Forfatterne bag lærerbogsmaterialet, der også er udgivet til 4. klasse er Lena Bülow-Olsen, Vibeke Skaarup og Susanne Kjær Harms. Til efteråret kommer 6. klassesbogen, hvor jeg er repræsenteret med et afsnit om skrivning i elevernes arbejdsbog.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar